Ett friktionsdäck är en typ av däck används på vintern men saknad dubbar. Friktionsdäcken har ett grövre mönster jämfört med vanliga sommardäck och ett friktionsdäck har dessutom en mjukare gummiblandning. Ett friktionsdäck är anpassat för att användas i kallt väder och på underlag med is och snö. Bilar som inte har EPXO antisladdsystem bör inte använda friktionsdäck på hala vägbanor utan ska använda vinterdäck istället.

Tid för friktionsdäck

Friktionsdäcken får användas när som helst under året men under 1 dec – 31 mars måste vinterdäck, som t.ex. friktionsdäck, vara monterade på bilen.

Mönsterdjup för friktionsdäck

Friktionsdäcken ska ha ett mönsterdjup av minst 3.0 under vintern och vid vinterväglag. Under tiden 1/4 till 30/11 får friktionsdäcken har 1.6 mm mönsterdjup

Jämförelse mellan friktionsdäck och dubbdäck

Det finns både för och nackdelar med att använda friktionsdäck istället för dubbdäck.

  • Friktionsdäcken är bättre än dubbade vinterdäck på barmark som inte är isbelagd.
  • På is och hårt packa snö är dubbade däck bättre än friktionsdäck.
  • Friktionsdäcken sliter inte vägarna lika hårt som dubbdäck.
  • I lös snö är ofta friktionsdäcken lite bättre än dubbade vinterdäck.
  • Friktionsdäcken kan sättas på tidigare och tas av senare än dubbdäcken.
  • Friktionsdäcken är betydligt tystare än dubbdäck.
  • Friktionsdäck river inte upp lika mycket hälsovådliga partiklar.
  • Dubbdäck är förbjudna på vissa gator och i vissa länder vilket inte friktionsdäcken är.
  • Dubbdäcken slits snabbare vid asfaltskörning och ett friktionsdäck kan man köra längre med.
  • På ren glansis är dubbdäck mycket bättre än sommardäck och friktionsdäck.
  • De odubbade friktionsdäcken är betydligt mer miljövänliga jämfört med dubbade vinterdäck vinterdäck som dessutom ger friktionsdäcken lägre rullmotstånd vilket innebär lägre bränsleförbrukning.

slitna_1-2